83-050 Pręgowo
ul. prof. Bronisława Bukowskiego 3
„Współpraca rodziców ze szkołą”
Nadrzędnym celem współpracy rodziców ze szkołą jest dziecko - jego wszechstronny i harmonijny rozwój, zaspakajanie potrzeb, stymulowanie rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności, przezwyciężanie ewentualnych trudności dydaktycznych oraz wychowawczych.
Prawidłowy rozwój dziecka oraz sukces wychowawczy i edukacyjny zależą w głównej mierze od rodziców. Tylko nie zawsze rodzice zdają sobie w pełni sprawę z własnej roli oraz czy czują się na siłach, by wypełnić ją świadomie i z miłością. W wielu przypadkach współpraca rodziców ze szkołą układa się zupełnie dobrze. „W sytuacjach, w których te relacje nie są najlepsze, można zaobserwować dwa wzorce :”
• rodzice zaangażowani w życie szkoły, mniej lub bardziej
• rodzice, którzy od samego początku „znikają z pola widzenia” i są nieosiągalni nawet wtedy, gdy ze strony szkoły pojawiają się próby nawiązania kontaktu.
„Rodzice często nie mają jednak świadomości tego, akie prawa im przysługują w szkole swoich dzieci. Sami nie starają się bądź, nie umieją się dowiedzieć, nie uważają tego rodzaju wiedzy za konieczną, a często też nie wierzą, że ich głos czy zaangażowanie przyniesie jakikolwiek efekt. Niektórym rodzicom wygodniej jest zrzucić na szkołę odpowiedzialność za kształcenie i wychowanie a także obarczyć całkowitą odpowiedzialność za pojawienie się problemów.”
Na ogół współpracę z rodzicami podejmuje się w przypadku dzieci, które mają problemy natury dydaktycznej, doznają niepowodzenia edukacyjne lub stwarzają problemy wychowawcze w klasie lub w szkole.
Tak, więc podsumowując rodzice powinni brać aktywny udział w życiu szkoły i z zainteresowaniem śledzić szkolną rzeczywistość dziecka. Podejście rodzica podszyte tylko i wyłącznie podejrzliwością i kontrolowaniem nie sprzyja w najmniejszym stopniu współpracy ze szkołą oraz szkodzi także dziecku. Żaden nauczyciel nie stanie się lepszym tylko dlatego, że obserwuje , kontroluje oraz bacznie się mu przygląda rodzic.
Przeciwnie! Szkoła i pracujący w niej nauczyciele potrzebują całkowitego zaufania ze strony rodzica a także sami muszą być otwarci na wszelakie propozycje.
Szkoła może zyskać w rodzicach oddanych partnerów w tworzeniu środowiska edukacyjnego, nawet, jeśli nie wszyscy biorą w tym udział. Najbardziej istotne jest tu to, że rezultatem tej współpracy jest prawidłowe funkcjonowanie dziecka w szkole.
opracowała
Izydora Lemańska
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.
83-050 Pręgowo
ul. prof. Bronisława Bukowskiego 3